tisdag 20 oktober 2009

Väderomslag och dåliga dagar.

Ännu en dålig dag, det har varit lite väl många dåliga dagar nu.
Idag höll det inte längre, jag var tvungen att stanna hemma från jobbet.

Höststormen sliter och drar i min kropp, regnet värker i varenda led.
Vädret gör ont, det är väderomslag hela tiden.Väder som gör ont.
Grått, disigt, fuktigt och regnigt.
Minusgrader och frost.
Snö och snöblask.

Egentligen älskar jag hösten, med allt vad den innebär.
Men den gör ont, just nu har jag för ont.
Jag är onaturligt trött.
Jag fryser mest hela tiden, kylan når ända in i märgen.

Mina händer är kalla, så kalla att barnen skriker till när jag tar i dem.
Likt när man stoppar en isbit innanför tröjan.
Så mina händer krampar av sin egen kyla.

Huvudvärk, inte bara den vanliga, min dagliga.
Utan en huggande och stickande variant.
Samt spänningshuvudvärk.

Spänningarna är så onödiga och jag brukar att kunna få bukt med dem.
Men inte nu, så nacke och axlar värker och är stela.
Vilket förvärra smärtan i diskbråket jag har i nacken,
inget stort, men gör mer ont av spänningar och stelhet.

Smärtan strålar ut i hela armarna,
jag blir extra fumlig i mina händer.
Mina händer som inte tål mycket alls,
bl. pga de sammanväxta benen i båda handlederna.
Mina händer och handleder gör vansinnigt ont.

Hela kroppen gör ont, likt värsta influensavärken.
Influensavärk, som värker mest i mina leder.
Jag är väldigt stel i mina leder när jag suttit stilla en stund.
Men framförallt på morgnarna, då kan jag knappt gå.
Mina fotleder känns som om de vore av glas, som ska gå sönder.
Splittras om jag går för hårt.
Smärtan där, när jag stiger upp på morgonen är obeskrivlig.

Jag skulle kunna fortsätta en bra stund till, men jag orkar inte.
Det gör ont, det är knappt att jag kan skriva.

Jag har ont, är vansinnigt trött, värk, så trött.
Idag blir det under täcket, ett varmt bad och middagslagning...
Tja, det är nog det jag mäktar med idag.



Camilla

6 kommentarer:

-Nena- sa...

Nu önskar jag att Tingeling kunde göra under på våra kroppar.

Hoppas att du får en bättre dag i morgon.

Camilla Kronholm sa...

Ja du, det hoppas jag med!

Tack detsamma.

Önskar dig en sovande natt oxå.

Anna sa...

Hej kära Camilla!
Hittade till Dig via Iesson, och kan ju bara konstatera att vi har en hel del gemensamt... Tyvärr, får man kanske säga! :-)
För jag vet också allt för väl hur det är att leva med ständiga smärtor i hela kroppen och att vara känslig för väderomslag.
I mitt fall är det så att det ligger en svår mc-olycka i botten - och läkarna kom typ två år efter fram till att jag fått fibromyalgi till följd av mina skador..?!
Och ärligt talat så spelar det mig ingen roll vad det kallas för - men att leva med ständiga smärtor och tung smärtstillande medicin är ett rent helvete och ingenting jag önskar någon!
Sköt om Dig så gott Du kan!
Kramar,
Anna

Camilla Kronholm sa...

Hej Anna!
Vad trevligt att du hittade hit.
Hoppas mina ord och tankar kan vara till någon nytta.
Alltid skönt att hitta någon som man har något gemensamt med... även om det är tyvärr.
Håller med om att det inte spelar någon roll vad det heter. Att ha ont och vara trött sliter så otroligt.
Sköt om dig du med.
Kram
Camilla

carin sa...

Hej, Jag fick min diagnos i går på posten från min läkare den och tre till. Jag känner så väl igen mig i det du skriver Camilla. Jag har när det är kallt så ont att jag börja gråta. Läkarna visste inte först vilken sjukdom de skulle skriva det var men när de gjort alla utredningar på mig klara vissa det sig jag har tre en av dessa är just Fibromyalgi.Samtidigt som jag är glad att fått svar vad det är som orsakar min värk och sömnlöshet så vill jag bara gråta.
Med vänliga Carin

Camilla Kronholm sa...

Hej Carin !

Blir ledsen när jag hör hur du har det. Fibromyalgi är ju ingen lätt sjukdom att leva med. Och i början när man precis fått sin diagnos känns allt bara upp och ner. Vetskapen om att det inte finns något botemedel kan göra en deprimerad. Sen tycker jag att det var väldigt dåligt av din läkare att ge dig diagnosen via brev. Du borde fått träffa läkaren, så att han/hon kunde gett dig möjlighet att fråga en massa.
Det finns lindring, man ska bara hitta sin lindrin. Många bra tips får man från Sveriges fibromyalgiförbund (se länk en bit ner till höger) blir du medlem får du en tidning som är läsvärd.
Men vissa dagar är den hemsk som ett monster och man får tycka synd om sig själv. Trösten är att det kommer bättre dagar.
Jag skriver för att överleva min fibromyalgi, denna blogg är full av mina texter.

Önskar dig allt gott.
Camilla